מי "יכה" את הגבר המכה? הפוליגרף ככלי למיגור האלימות

גברים מכים ופוליגרף

מקרי אלימות של גברים כנגד נשים בעולם, הפכו להיות מגפה. גם בישראל המצב לא שונה. מה שפעם היה מאפיין רק קהילות פרימיטיביות המאפיינות את שולי החברה הפך להיות תופעה חובקת עולם, הנוגעת לכל האוכלוסיות והמגזרים.

ואכן הנתונים מדאיגים, לפי מדד האלימות של ויצו לשנת 2018:

  • 22,974 תיקי אלימות במשפחה כאשר מרביתם של אלימות גברים כנגד נשים
  • 5,057 נשים בגילאי 18+ ו669 נערות בגילאי 13-18 נפגעות אלימות במשפחה ו/או תקיפה מינית 
  • 3,114 פניות של אלימות במשפחה, עלייה של 70% משנת 2017
  • 1,103 גברים נכלאו בשל מקרי אלימות במשפחה
  • 60 תלונות  של נשים על מקרי אלימות ביום
  • 46% מהנשים בארץ חוו אלימות טכנולוגית(אלימות הקשורה באמצעים דיגיטליים)
  • עלייה של 21% במספר הנשים השוהות במקלטים לנפגעות אלימות

הרבה לפני הפוליגרף – למה גברים אלימים? 

ילדים ובני נוער שגדלו בסביבה אלימה, בין אם בתוך הבית, בקרב המשפחה, ובין אם מחוץ לבית, בסביבת החברים, הופכים להיות בעצמם עם השנים לגברים אלימים, וכאשר אנו מדברים על גברים בזוגיות, האלימות מופנית בעיקר כלפי הנשים שלהן. כאן כבר לא מדובר במקרים חריגים. אותם הגברים האלימים יכולים להיות כל אחד מהאנשים שאנחנו מכירים, במעגלים החברתיים הרחוקים ואף במעגלים החברתיים הקרובים שלנו רק שאנחנו לא מודעים לכך. הבעיה הולכת ומחמירה כשמסתכלים ברמת המאקרו. לצערנו, בכלל לא לוקחים בחשבון שגברים אלימים הם הבעיה שלנו כחברה. החברה מתייחסת בעיקר לבעיה כאילו הייתה הבעיה אצל הנשים: "בטח דיברה לא יפה", "נו ברור…. תראי איך היא מתלבשת", "היא כל הזמן עושה לו פרצופים מזמינים" ועוד ציטוטים של הצדקות למעשי אלימות של גברים. כך שהדרך של נשים להוכיח כי היו מעורבות בהטרדה מינית, אונס או מקרה אלימות כזה או אחר ע"י גברים מאוד מורכבת עד כדי כך שמרבית הנשים מוותרות מראש על הניסיון להוכיח זאת. עובדה לכך, היא שאישה שחוותה מקרה אלימות כלשהו ע"י גבר, מתלוננת לאחר 7 שנים בממוצע על המקרה.

האם פוליגרף יכול למגר מקרי אלימות?

פוליגרף הוא למעשה אחת הדרכים הטובות לחשיפת האמת. במקרים של הטרדות מיניות, אונס,  אלימות פיסית ומילולית בקרב גברים כנגד נשים קשה מאוד להכריע את הכף ולהוכיח שאכן המקרה המדווח, אמת הוא. וזאת, מהסיבה הפשוטה שהמקרה לא תועד או צולם, כך שברוב המקרים טענות הנשים "לא נשמעות" וההכרעה הופכת להיות מילה כנגד מילה.  הסיכוי של גורם כלשהו לאבחן ולדעת מי מבין הצדדים דובר אמת במקרים אלו – הגבר או האישה, שואף במקרה הטוב ל50%! 

במקרים אלו, בדיקת הפוליגרף הופכת להיות הפתרון הטוב ביותר להכריע לכאן או לכאן בנוגע לביצוע העבירה. בארה"ב כבר הבינו את המשוואה הזו ולכן הם משתמשים בפוליגרף כגורם משמעותי למאבק בגברים אלימים. שכן, כאשר הגברים מבצעים בדיקת פוליגרף, הם נחשפים במעשיהם. חשוב לציין, כי בארה"ב נהוג לבצע לגברים אלימים (מלבד בדיקה שמוכיחה שהיו מעורבים בביצוע העבירה) בדיקות תקופתיות הנקראות בדיקות PCSOT
(POST CONVICTION SEX OFFENDER TEST) שמטרתן הן:

  1. למנוע הישנות העברה.
  2. להוכיח עבירות נוספות.

לא כל בודק פוליגרף מוסמך לבצע בדיקה כזו. באביר, מנהלת מכון הפוליגרף, שרה טל, הוכשרה והוסמכה כבודקת "PCSOT".

נכון…בדיקת פוליגרף היא אכן הפתרון הנכון להתמודדות עם התופעה. אבל לא די בכך בשביל להגיע לממצאים הנכונים ולהביא לחשיפת האמת. חשוב לבחור במכון פוליגרף מקצועי , צריך לדעת לשאול את השאלות הנכונות ובאופן מקצועי, כך שהממצאים של בדיקת הפוליגרף אכן יעזרו לנו להוכיח האם הנבדק מעורב בעבירה.  יתרה מכך, לעיתים בדיקת הפוליגרף עצמה גורמת לגברים אלימים להודות במעשיהם עוד טרם הבדיקה, כך שהפוליגרף הופך להיות גורם מרתיע וזאת ללא קשר להיותו של הפוליגרף גורם מכריע במקרים הללו.

בדיקת פוליגרף כגורם מכריע

בדיקת פוליגרף במקרים מהסוג של אלימות פיסית ומילולית או מעורבות בעבירות מין של גברים כלפי נשים, מספקות תשובה שאינה משתמעת לשתי פנים על מעורבות או אי מעורבות בעבירה כזו או אחרת.  חשוב לציין, כי גם גברים משתמשים בבדיקת פוליגרף להוכיח חפותם אבל בעיקר נשים הרוצות להוכיח שהיו קורבן למקרה אלימות. בדיקות הפוליגרף במקרים מהסוג הזה הן מורכבות ביותר, וחייבות להתבצע באופן דיסקרטי, רגיש ומקצועי. והכי חשוב, ע"י בודקי פוליגרף מקצועיים.

לסיכום

אלימות כנגד נשים הינה תופעה חברתית הכוללת מקרי אלימות מכל הסוגים: אלימות פיסית, אלימות מילולית, התעללות נפשית תקיפה מינית,  הטרדה מינית או אלימות כלכלית כלפי נשים. ישנה גם אלימות טכנולוגית שצוברת תאוצה עם השנים שהעולם הופך יותר ויותר דיגיטלי כמו למשל גברים שמבצעים מעקב אחר נשים באמצעים שונים כגון התקנת תוכנות ריגול בטלפון, מצלמות נסתרות, הפעלה מרחוק של מכשירי צילום והקלטה, פריצה לחשבונות הבנק המקוונים, המייל והרשתות החברתיות, שימוש באמצעי GPS מפות אינטראקטיביות וכדומה. יש שסוברים שהסיבה לתופעה הזו נובעת מאי השוויון המגדרי וכן ממעמדן הנחות של הנשים לאורך ההיסטוריה. לאורך השנים, חלה התקדמות במעמדן של נשים והתקדמות בחקיקה כנגד אלימות גברים כלפי נשים, אבל  התופעה עדיין ממשיכה להתקיים באופן נרחב ולגבות קורבנות נוספים של .אם נסתכל על המספרים, לא נראה שחל שינוי אמיתי בנושא, וזאת מהעובדה שמקרי אלימות כאלו נעשים בדלתיים סגורות ולרוב לא מתועדים. מכאן, שבדיקת פוליגרף יכולה לתרום למאבק באלימות על ידי הרתעה ועל ידי הוכחה שאכן העבירה בוצעה ובכך למגר את ה"מגיפה" העולמית של גברים אלימים. לכן, בארה"ב כבר השכילו להשתמש בפוליגרף במקרי אלימות של גברים כנגד נשים, בעת אירוע ובדיקות תקופתיות לגברים אלימים. אולי גם בישראל המודעות תגבר וניתן כולנו יד למיגור התופעה .

אביר מכון פוליגרף מבצע בדיקות פוליגרף עם הבודקים המנוסים והטובים ביותר בארץ.
המכון מבצע בין היתר בדיקות פוליגרף למקרי אלימות, הטרדה מינית וכדומה.

אביר מכון פוליגרף – לדעת את האמת, באמת. 

לבדיקת פוליגרף מקצועית, התקשרו עכשיו למספר 04-8705656 ונשמח לעזור.

צרו קשר איתנו קשר בטלפון או מלאו את הטופס

מאמרים אחרונים

בדיקת פוליגרף למהימנות

מבחני מהימנות

מבחני מהימנות בודקים גישות, תפיסות ועמדות של הנבדק כלפי סוגים שונים של התנהגויות לא נאותות בעבודה

קרא עוד »