מכונת אמת או שקר? הפוליגרף אמין?

השאלה הפופולארית ביותר אשר מרבית האנשים שואלים באשר לתחום הפוליגרף היא – האם ניתן לעבוד על הפוליגרף?

תשובתנו החד משמעית היא – לא!

אם כן, ישאלו ויקשו לא מעט אנשים – איך ייתכן שבמקרים מסוימים טעה הפוליגרף? התשובה לכך היא שהפוליגרף אינו טועה, מי שעלול לטעות הוא בודק הפוליגרף.

על מנת למנוע טעויות ולוודא תוצאות מהימנות, בודק הפוליגרף חייב להיות חבר בארגון ה APA- אשר מסמיך, מכשיר ומבקר את חבריו ברמה בינלאומית ומקפיד מדי חודש לפרסם ולעדכן מאמרים ומחקרים שמביאים את בודקיו לרמה הגבוהה ביותר שנדרשת מבודק פוליגרף.

הניסיון לעבוד על הפוליגרף משול לאדם שרגלו נשברה והוא מנסה לעבוד על מכונת הרנטגן. מכונת אמת מתעדת תגובות בלתי רצוניות ממערכת העצבים האוטונומית אשר אינה נשלטת על-ידי הנבדק (זיעה, דופק וכד') כך שאין ביכולתו להשפיע על התגובות המתקבלות.

השילוב בין הכנה פסיכולוגית נכונה ובניית שאלות נכונה ומדוייקת הן אלה שיגרמו לתגובות הבלתי רצוניות אצל הנבדק ויאפשרו לבודק הפוליגרף המוסמך ע"י ה-APA לקרוא אותן ולהגיע למסקנה הנכונה.

לא מעט ניסיונות הכשלה הומצאו במהלך השנים, אולם ככל שהתפתחה תורת הפוליגרף ובגיבוי מאות מחקרים, אותרו כל ניסיונות הכשלה אלו וכיום בודק פוליגרף מיומן יכול על נקל לראות ניסיונות אלו על גבי מסך המחשב שלו ולפסול את הבדיקה.

במקרים שבהם מאותרים ניסיונות שיבוש, תתקבל החלטה לחובתו של הנבדק, ראה ועדת זיילר בה נפסק כי "תנועותיו, התנשפויותיו והרעידות" שאותן הפגין החשוד (ניצב משנה יום לוי), חרף בקשות חוזרות ונשנות של עורך הבדיקה, מכשילות את הבדיקה.

ניסיונות ההכשלה הם רבים ומגוונים ונעים בין תזוזות מכוונות, שינויי נשימה, אמצעים מנטליים וקוגנטיביים, נטילת סמים ותרופות ואף שינויי התנהגות שכולם ללא יוצא מן הכלל נלמדים ומזוהים על-ידי עורך הבדיקה המוסמך בוגר מוסדות ההכשרה של ה-APA.

לסיום, נמליץ לקוראינו לא לנסות להכשיל את בדיקת הפוליגרף ולשתף פעולה באופן מלא עם הבודקים תוך הבנה שכל ניסיון כזה רק יכול לחבל באמינותם.

בהצלחה!

צרו קשר איתנו קשר בטלפון או מלאו את הטופס

מאמרים אחרונים